offerte voorbeeld

6 tips voor een doeltreffende, klantgericht offerte

Met een goede offerte maak je indruk op een potentiële klant. Het is niet altijd de prijs die het verschil maakt, maar ook sterk je de klant vooropstelt. Met deze 6 tips haal je gegarandeerd meer opdrachten binnen.

Download na het lezen van de 6 tips de templates, en pas elk offerte voorbeeld aan naar jouw wens.

line
wees duidelijk

1. Wees zo duidelijk mogelijk

Een offerte is een belangrijk document: dé ultieme kans om een goede indruk te maken bij een potentiële klant. Vermeld daarom zeker deze details:

  • Jouw gegevens en die van je klant
  • De datum
  • Een nummering
  • Koppel de algemene voorwaarden aan je offerte
lay-out met logo

2. Zorg voor een piekfijne lay-out en voeg je bedrijfslogo toe

Een professionele en herkenbare huisstijl valt op. Gebruik het in al je communicatie met je klanten, dus ook in je offerte. Voeg een relevante referentie toe en bouw zo nog meer vertrouwen.

passende tekst

3. Schrijf een vlotte begeleidende tekst

  • Schrijf in de stijl die je klant verwacht. Naar wie verstuur je precies de offerte?
  • Spreek eenvoudige taal en gebruik geen vakjargon.
  • Zorg dat je tekst zelfzekerheid uitstraalt door ervan uit te gaan dat de klant jouw offerte zal accepteren.
  • Vermeld altijd het eindresultaat. Stuur bijvoorbeeld: “Hierbij vind je mijn offerte voor het volledig repareren van een buitenzwembad – met 10 jaar garantie.”
  • Herhaal de vragen en wensen die je opvielen in het verkoopgesprek. Bijvoorbeeld: “Zoals besproken zullen we het ontwerp uitvoeren in okergeel en mauve.”
  • Nodig je potentiële klanten uit om feedback te geven wanneer iets niet duidelijk is of ontbreekt.
  • Sluit concreet af: “Als je deze week bestelt, mag je het product twee weken later verwachten.”
transparante prijs

4. Vermeld jouw prijs zo transparant mogelijk

Om de juiste verwachtingen te scheppen en een correct inzicht in je prijs te geven, ben je best zo open mogelijk. Vermeld daarom nauwkeurig de prijs van je producten en/of het aantal uren dat het werk in beslag zal nemen.

lees je offerte na

5. Lees je offerte na

Een schrijf- of rekenfout gemaakt? Niet heel erg professioneel.
Laat je offertes dus even nalezen door een collega.

goedkeuren en opvolgen

6. Laat je klant de offerte vlot goedkeuren en zorg voor een goede opvolging

Het liefst ontvang je een offerte goedgekeurd én ondertekend in je mailbox. Een exemplaar met de post versturen kost heel wat moeite en schrikt potentiële klanten mogelijk af. Loop bovendien geen opdrachten mis en volg 2 dagen na het versturen van de offerte op.

Download mijn offerte voorbeelden