Eline De Munck
Founder Odette Lunettes
stage 2
10:00

Eline De Munck is er als founder van het brillenmerk Odette Lunettes van overtuigd dat je outfit pas helemaal af is met de juiste bril als accessoire. Ze brengt een opmerkelijk en inspirerend verhaal over vaak vallen en altijd weer opstaan, over de noodzaak van een frisse kijk en over ondernemerschap 2.0.

Originele ontwerpen, technisch vakmanschap, exclusieve maar betaalbare monturen, en een creatieve marketing: dat zijn de vier pijlers van het verhaal achter Odette Lunettes. Ook strategisch denken en toch ruimte laten voor impulsiviteit, is een geheim recept achter het kwalitatief merk dat ook internationaal scoort.

Eline slaagde erin om op twee jaar tijd nieuw leven te brengen in de soms wat saaie brillenwereld. En dat alleen met eigen spaarcenten en zonder investeerders. Haar avontuur wordt gekenmerkt door passie, creativiteit en gedrevenheid.

Eline De Munck
Wouter Torfs
CEO Schoenen Torfs
stage 2
10:25

Als we het hebben over pro-ondernemers, dan denken wij meteen aan Wouter Torfs. Hij stamt dan ook uit een écht ondernemersnest: zijn grootouders legden net na de Tweede Wereldoorlog de basis van de schoenwinkelketen zoals we die vandaag kennen. Wouter, die aanvankelijk niet in het familiebedrijf wou stappen, waagde uiteindelijk toch de sprong op zijn 28e.

Hij begint als assistent van de CEO, maar begint zich pas echt goed in zijn rol te voelen wanneer hij zelf de werkvloer opgaat en schoenen verkoopt. Hij leert er wat klanten belangrijk vinden en neemt dit tot op vandaag nog mee in de strategie van het bedrijf.

Wanneer in de jaren tachtig schoenendiscounters beginnen op te duiken, gebruikt hij klantgerichtheid zelfs als unique selling proposition. Daarnaast ontwikkelt hij een verfrissende visie op leiderschap: de nieuwe leider wil niet controleren, maar inspireren. Een visie die hem duidelijk geen windeieren legde: Schoenen Torfs werd dit jaar voor de 10de keer uitgeroepen tot Beste Werkplek.

Benieuwd naar zijn pro-tips? Hij geeft ze allemaal mee tijdens zijn keynote!

Wouter Torfs
Thierry Geerts
CEO Google België
stage 2
11:10

Thierry Geerts is CEO van Google België, auteur van Digitalis, en bovendien fervent techno-optimist. Hij brengt een krachtig pleidooi voor meer digitale visie en goesting bij zowel bedrijven als overheden. 

De digitale revolutie heeft immense maatschappelijke, culturele en economische implicaties, en stelt ons voor grote uitdagingen. Tegelijkertijd biedt die vooruitgang bedrijven unieke kansen om zichzelf heruit te vinden, efficiënter te werken en slimmer te ondernemen. 

En waarom zou België, in het verleden aan de spits van de industriële en computerrevolutie, niet de pionier in die digitale revolutie kunnen zijn? Als ons land de digitale trein niet wil missen, heeft het alvast behoefte aan inspirerende en ambitieuze projecten. Thierry Geerts zet met Digitalis alvast de bakens uit. 

Thierry Geerts
Carole Lamarque
Founding partner Duval Union Innovative Marketing
stage 3
11:45

Op het palmares van Carole Lamarque prijkt 20 jaar ervaring in strategische marketing. Haar carrière loopt als een steil pad langs extreem competitieve markten – en ze beklimt het als een pro. Zo bracht ze met haar onuitputtelijke motivatie en creatieve ideeën verschillende energie- (Shell & Electrabel), media- (Sanoma) en ICT-spelers (Proximus, Telenet en Mobile Vikings) mee naar de top.

In 2013 ontwaakte haar ondernemersgeest: ze richtte het innovatieve marketingbureau Youmen op, om twee jaar later de schouders onder Duval Union Innovative Marketing te zetten. Sindsdien stippelt Carole de digitale- en groeiambities van allerhande bedrijven uit in strategische roadmaps. Indrukwekkende campagnes, met influencermarketing als voornaamste succesfactor, vormen daar het hart van.

Op de Get Stuff Done Stage tijdens Work Smarter 2019 deelt ze haar beste pro-tips om je concurrenten te verslaan. Die bundelde ze eind 2018 onder de titel ‘Unfair Advantage’. De kernboodschap van haar boek: stel als een cheeta je snelheid, focus en wendbaarheid op punt, want dan laat je elke concurrent gissen naar wat jouw identiteit zo uniek maakt. Spotlight on you!

Carole Lamarque
Jürgen Ingels
Serial Entrepreneur
stage 2
11:45

Bij het grote publiek is Jürgen Ingels voornamelijk bekend van het tv-programma Leeuwenkuil op VIER waarin hij als investeerder op zoek gaat naar een gouden idee, een innovatieve geest of waanzinnige ambities.

Zijn sporen heeft hij echter al langer verdiend: hij is  founder van Clear2Pay, een toonaangevend bedrijf in betaaltechnologie. Onder zijn leiding groeide het bedrijf uit tot één van de wereldleiders in betalingssoftware met meer dan 1.200 werknemers in 14 landen. In 2014 verkocht hij het bedrijf aan FIS. Sinds de verkoop van Clear2Pay is Jürgen co-founder van Smartfin Capital, B-Hive, Scale-Ups.eu en The Glue. Hij bekleedt ook bestuursfuncties bij verschillende technologiebedrijven.

Als scale-up ervaringsdeskundige vertelt Jürgen in zijn keynote “lessons learned in scaling your business” wat de do’s & don’ts zijn om een bedrijf succesvol te laten groeien.

Jürgen Ingels
Lies Rotthier
Teamlead Customer Success BE
stage 1
11:45

Zoeken naar manieren om beter en efficiënter te werken, is de lust van Lies Rotthiers professionele leven. Gecombineerd met haar ervaringen als projectmanager in kmo’s en familiebedrijven in de bouw en de technische sector, komt dat haar als Customer Success Team Lead voor België uitstekend van pas.

Samen met haar team helpt ze klanten om Teamleader te verweven in hun manier van werken en eventuele nieuwe mogelijkheden van de tool te ontdekken. Dat is meteen ook het onderwerp van Lies’ keynote op Work Smarter: hoe helpt Teamleader bedrijven om te werken like a pro? Benieuwd naar het antwoord? Sluit dan zeker aan bij deze sessie!

Lies Rotthier
Ynzo van Zanten
Chief Evangelist bij Tony's Chocolonely
stage 3
13:30

Voor de westerse consument is het haast onvoorstelbaar, maar er komt nog te vaak kinderarbeid of mensenhandel kijken bij de productie van onze favoriete chocoladereep. Tenzij dat er een is van Tony’s Chocolonely: het populaire Nederlandse bedrijf dat 100% slaafvrije chocolade op de markt brengt.

Tony’s Choco Evangelists reizen de wereld rond om een duidelijke boodschap te verspreiden: ze willen een einde maken aan moderne slavernij en uitbuiting in de hele chocolade-industrie. Op Work Smarter 2019 gidst Chief Evangelist Ynzo van Zanten je door Tony’s parcours richting fair trade-label.

Hij hangt zijn verhaal op aan de beste duurzaamheidstips voor ondernemers, want daar is hij als geen ander pro in. Ynzo was verantwoordelijk voor de lancering van het merk innocent drinks in Europa, zette het minorprogramma Sustainability Leadership & Entrepreneurship aan de Hogeschool van Amsterdam op poten én is lid van de raad van bestuur van Stichting Plastic Whale.

Ynzo Van Zanten
Jonas Dhaenens
CEO en founder Combell Group
stage 2
13:30

Jong geleerd, oud gedaan? Jonas Dhaenens is er het levende bewijs van. Als 16-jarige koos hij in 1999 resoluut voor ondernemen, vandaag draaien zijn 2 bedrijven (Combell & Sentia) een gecombineerde omzet van meer dan 200 miljoen.  Zelf runt hij nog actief Combell en is hij bestuurder in Sentia. Niet slecht voor een enthousiaste tiener met een zot idee.

Jonas’ bedrijf ontsproot uit een concreet probleem: toen hij een website wou bouwen voor de firma van zijn ouders, merkte hij dat een domeinnaam aanvragen gelijk stond aan (papier)bergen administratie. Dat kon handiger. En ook andere zelfstandigen snakten naar een eenvoudigere oplossing. Jonas diende hen van antwoord: Combell was geboren om zelfstandigen & KMO’s te helpen met hun digitale identiteit.

Maar hoe groeide Combell uit van een slaapkamerproject tot een miljoenenbedrijf? Welke stappen zijn er genomen om zo sterk te kunnen groeien? Op Work Smarter deelt de Gentenaar zijn eigen ervaringen en tips om je bedrijf voluit te laten bloeien.

Jonas Dhaenens
Siel Verniers
Sales Manager BE
stage 1
13:30

Siel werkt sinds 2016 bij Teamleader en is met haar ervaring als zowel inside sales als sales executive een van de sterkhouders van Teamleaders salesteam. Die kennis maakt haar de ideale persoon om ervoor te zorgen dat de Teamleader roadmap ook voor de klanten op het rechte pad blijft. Daarnaast begeleidt ze haar negenkoppig Belgisch salesteam en ijvert ze voor een goede band en heldere communicatie tussen sales en customer success.

Die gestroomlijnde communicatie, daar kan Teamleader volgens Siel ook in andere bedrijven toe bijdragen. Daarom gaat haar Work Smarter keynote over integraties. Teamleader is vaak namelijk slechts een deel van een groter geheel aan tools en processen, maar hoe beter die op elkaar zijn ingespeeld, hoe sneller je als bedrijf kan werken.

Hoe je die digitale omgeving dan verder kan uitbouwen? Daar doet Siel op Work Smarter alles over uit de doeken!

Siel Verniers
Nathalie De Ceulaer
CEO Qristalfin en auteur van What the Fund.
stage 3
14:00

Nathalie De Ceulaer houdt niet van stilzitten: ze stond als CFO mee aan het roer van Fortino Capital en begeleidt daarnaast via Qristalfin start-ups en scale-ups met financieel advies. Met haar boek ‘What the Fund’ geeft ze ondernemers in jonge bedrijven een heldere handleiding om te groeien.
Enthousiaste entrepreneurs hebben immers niet altijd kaas gegeten van financieel lingo – Nathalie helpt hen dan op weg.

Op Work Smarter deelt Nathalie inzichten uit haar eigen ervaring in kleine en grote bedrijven, en praktische tips om je bedrijf financiële slagkracht te geven. En dat gaat verder dan aandeelhoudersfinanciering: Nathalie laat haar licht schijnen op de ins en outs van alternatieve financieringsopties, zodat jij de juiste keuzes kan maken. Een niet te missen keynote!

Nathalie De Ceulaer
Dries Henau & Yuri Vandenbogaerde
Founders WASBAR
stage 2
14:00

Een bedrijf uit de grond stampen zonder marketingbudget? Daar moet je Dries of Yuri voor heten. Na hun passage in het één-programma Topstarter in 2012 plantte het duo de eerste WASBAR in Gent. De rest is geschiedenis: wasserette-cafés in Antwerpen en Kortrijk, de verkoop van het concept aan Top Brands, vier boeken en de hippe éclairbar Chez Claire – die prompt de interesse van Panos trok. De WASBAR-boys lijken van geen ophouden te weten.

Ze bouwen trouwens niet zomaar ‘bedrijven’, maar geven elk van hun creaties meteen een eigenzinnige identiteit mee. De originaliteit waarmee ze elk project aanpakken, is duidelijk voelbaar in elk van hun zaken. Spring eens binnen en je weet meteen wat we bedoelen.

Hoe sterke branding je succes mee stuurt, delen de ondernemers op de Growth Stage. Hoe maak je van je bedrijf een merk? Hoe kom je op de radar van de grote jongens en maak je je brand echt verkoopbaar? Je ontdekt het in Dries en Yuri’s keynote. Let op: hun ambitie is aanstekelijk.

Dries & Yuri
Benny Waelput
Go-to-market marketeer
stage 1
14:00

Als een van de eerste teamleden achter Teamleader heeft Benny de softwaretool door de jaren heen zien groeien als kool. Daar heeft hij ook zelf aan meegewerkt in verschillende rollen, van copywriter over sales en customer success naar marketing. Nu zorgt hij er als Teamleaders go-to-market marketeer voor dat het product met al zijn nieuwste features op de radar van de klant terechtkomt.

Als er iemand alle hoeken van Teamleader kent, is hij het wel. Daarom neemt hij je op Work Smarter mee langs de leukste nieuwigheden van het afgelopen jaar én licht hij een tipje van de sluier op over wat er nog zit aan te komen. Want met Teamleader kun je altijd nog meer dan je denkt.

Benny Waelput
Ann Wauters
Belgische basketbalspeelster & Ondernemer
stage 3
14:30

Basketbalspeelster en levende legende Ann Wauters weet als geen ander wat het betekent om in team te werken. Ze behaalde heel wat successen met haar teams, maar verloor ook finales. Aan stoppen denkt de Grande Dame van de Belgische sport nog niet, want het is haar droom om in 2020 met de Belgian Cats op de Olympische Spelen te staan.

Hoe bouw je in korte tijd een team dat betrokken is, waar er vertrouwen is en waar men kan omgaan met concurrentie? Hoe bouw je een gedeelde zin voor verantwoordelijkheid, met als doel resultaten te halen en titels in de wacht te slepen? En bovenal: hoe doe je dat in een uiterst competitieve wereld vol ego's, waar het gezamenlijke doel heel makkelijk uit het oog wordt verloren?

Ann deelt in “key elements of a high performing team” haar unieke ervaring als topsporter en getuigt over wat écht telt bij teamsport. Ze brengt een doorleefd verhaal met persoonlijke ervaringen.

Ann Wauters
Joost Callens
CEO Durabrik
stage 2
14:30

De afgelopen carrièrejaren van Joost Callens zijn sterk gekleurd door zijn individuele ontdekkingstocht: de CEO van Durabrik ging op zoek naar de kern van zijn persoonlijkheid én van zijn leiderschap, en besliste daarop prompt om het roer van Durabrik om te gooien.

De bedrijfscultuur veranderde volledig – met klanttevredenheid, zelfontplooiing en waardengedreven ondernemerschap als nieuwe centrale begrippen. En zo’n transformatie is allesbehalve evident in een sector die jarenlang steunde op ‘mannelijke’ energie en een rationele aanpak. Durabrik won dan ook de HR Ambassadeur Award in 2015, terwijl Joost het jaar daarna verkozen werd tot ‘CSR-professional of the Year 2016’.

Op de Growth Stage van Work Smarter 2019 licht de hr-pro toe welke rol de persoonlijkheid van een bedrijfsleider speelt – op  de werkvloer én op de buitenwereld. Hij giet zijn tips in een inspirerende lezing met als titel: ‘De kwetsbare leider: een verhaal over persoonlijke ontwikkeling, cultuurtransformatie en leiderschap’.

Joost Callens
Daisy De Waele
Customer Success Professional
stage 1
14:30

Customer Success professional Daisy De Waele kent het klappen van de zweep: ze is al 13 jaar actief in de IT-wereld, waar ze zich bekwaamt in het uitbouwen van langetermijnrelaties met zowel klanten als leveranciers. Daarnaast staat ze ook al jaren in voor de administratie van het kachelbedrijf van haar vader, waardoor ze zich als geen ander in de zorgen en uitdagingen van haar klanten kan inleven.

Die ervaring gebruikt Daisy om zowel nieuwe als bestaande klanten van Teamleader te voorzien van opleidingen en advies. Maar op Work Smarter wil ze de rollen omkeren: daarom modereert ze een klantenpanel. Drie klanten van Teamleader zullen het er hebben over hun ervaringen met Teamleader, dieper ingaan op de uitdagingen waar ze mee kampen en advies geven over ondernemerschap. Een niet te missen community-ervaring dus!

Daisy De Waele
Jacco van der Kooij
Founder Winning By Design
stage 2
15:30

Je hebt verkopers, en je hebt mensen zoals Jacco, die het verkopen heruitvinden. Met Winning By Design trainde hij al dan 300 bedrijven, waaronder Teamleader. Op Work Smarter legt deze energetische wereldburger uit hoe en waarom elk bedrijf klantgericht zou moeten verkopen. Exclusief in België dit voorjaar!

Jacco van der Kooij
Jeroen De Wit
CEO Teamleader
stage 2
16:15

Jeroen De Wit is CEO en co-founder van Teamleader, een Belgische scale-up die het werk van kmo’s makkelijker maakt door hen een all-in-one software aan te bieden voor het beheer van klanten, facturen en projecten. Het idee? Kmo's en start-ups helpen om professioneel, efficiënt en effectief te werken. 

Zijn LinkedIn vermeldt slechts 1 bedrijf sinds 2012, maar die 6 jaar staan ​​gelijk aan een levenslange ervaring: de eerste werving, de eerste factuur, de eerste investering ... Snelle groei, inclusief groeipijnen, euforie en alles daar tussenin; Jeroen groeide van student-ondernemer tot oprichter, van ondernemer tot CEO.

Naar goede gewoonte neemt Jeroen de slotkeynote voor zijn rekening. Hij zal daarin onder andere vertellen hoe Teamleader je ook in de toekomst zal blijven helpen om te werken like a pro. Iets om naar uit te kijken dus!

Jeroen Dewit